HT SKILLZ

Lasse Kousgaard
15. april 2021 kl. 22:52

HT SKILLZ - et nyt koncept i ungdomsafdelingen

På U11 årgang 2010 har vi igennem en årrække haft et super samarbejde med årgang 2011 og nu intensiverer vi fællesskabet mellem årgangene ved en ekstra fælles ugentlig træning. Som et nyt tiltag har vi lavet et ekstra tilbud til de spillere på U10 og U11, der gerne vil træne en ekstra gang i løbet af ugen - vi kalder det HT SKILLZ. Hele konceptet er bygget op omkring udvikling af individuelle færdigheder hos den enkelte spiller samtidig med, at der vil være et stort fokus på at styrke fællesskabet spillerne imellem.

I klubben arbejder en styregruppe desuden med, hvordan vi kan få implementere HT SKILLZ konceptet på flere årgange. Vi forventer, at vi snart kommer med et fælles tilbud til U9 - U10 - U11 - U12 med opstart efter sommerferien. Men lige nu tester vi konceptet af på drengene fra U10 og U11 for at gøre os nogle erfaringer. Derudover arbejdes der på et lignende tiltag for de ældre spillerer på U13-U16. Så følg med på hjemmesiden eller Facebook.

HT SKILLZ - selve konceptet

Vi arbejder med 3 hovedområder: koordination, teknik og det mentale aspekt. Til hver træning vil der være relevante øvelser, der giver mulighed for, at spillerne kan komme i dybden med forskellige fodboldrelaterede skillz (færdigheder). Indenfor området koordination kigger vi blandt andet på, hvordan spillerne kan forbedre deres motorik og balance. Det tekniske aspekt er med fokus på finter, vendinger og afslutninger. Når vi kigger på det mentale plan, arbejder vi med mod, glæde, engagement og dedikation.

Til SKILLZ træningen bliver spillerne blandet mellem årgangene og på alle niveauer. Det gør vi for at fremme kammeratskabet og respekten for hinanden. Hvis vi kan begynde at skabe bedre og stærkere relationer, så bliver det hele bare nemmere den dag, hvor det ene hold står og mangler nogle spillere og vi låner af hinanden, eller når spillerne i fremtiden skal spille fast på hold sammen.

Test af konceptet

Vi bad før påske spillerne fra U10+U11 om at give tilsagn om, hvorvidt de var interesseret i en ekstra træning. Ligeligt fordelt på de 2 årgange er der ca. 26 spillere tilmeldt og vi er blevet blæst bagover af den store interesse. Vi startede træningen fredag d. 9. april på kunstbanen i Torsted og planen er, at vi træner hver fredag på kunstbanen indtil sommerferien. Vi havde en fantastisk første træning med en masse engagerede og koncentrerede spillere, der alle lagde en god energi i træningen.

Det er vigtigt at påpege, at adgangen til træningen er åben for alle uanset niveau. Det eneste krav vi har stillet til spillerne er, at de er træningsparate dvs. kan holde koncentrationen og åbne for læring til træning samt at de lever op til HT’s værdier. Et sidste og helt grundlæggende element er, det skal være sjovt! Glæden er grundlæggende for al sport, men specielt børnefodbold. Glæden er drivkraften og den må ikke drukne i hverken trænerens eller forældrenes ambitioner. Vores sportslige ambitioner går på, at vi vil gøre det tydeligt for spillerne, at hvis de træner godt, så skaber de deres egen mulighed for at forbedre sig ud fra det niveau, de befinder sig på. Kort fortalt - viljen til at ville - skaber evnen til at kunne.

Vi glæder os allerede til de kommende fredage og til at få konceptet op og køre på flere årgange - mere info følger snarest.

Sportslige hilsner

Styregruppen bag